at a glance
Top

Οι σημειώσεις του Γιώργου Χιώτη

κείμενο Ι γιώργος χιώτης */* φωτογραφίες | γιάννης καραλής + θανάσης λανάρης + αντώνης μπυριτζάς + βασίλης λεούδης */* επιμέλεια | γιώργος παπανικολάου

μια Κυδαθηναίων του βορρά

Το κοσμηματοπωλείο και κοσμηματο-ποιείο  του μπαμπά μου βρισκόταν στην οδό Κυδαθηναίων έξι, στην καρδιά της Πλάκας. Στο σκαλοπατάκι που ξεφύτρωνε μπροστά από την μπλε και ξύλινη πόρτα εισόδου, ακουμπούσε συνήθως ο φρεσκογέννητος «Γιωργίνος», καθώς με φώναζε ο μπαμπάς μου, τεσσάρων χρόνων ακόμα, κάτι παραπάνω από μωρό και απόλυτα ταιριαστός με το χαϊδευτικό του.

Η σχέση μου με την Αθήνα εκκινεί και καταλήγει πάντοτε στην εικόνα του Γιωργίνου να ψηλαφίζει μία πλαστική πόκεμπολ -που φιλοξενούσε μέσα της κάποιον ονόματι «μπούλμπασαρ», «τσάλμαντερ», και να στοχεύει με αυτήν τα πλακόστρωτα της Κυδαθηναίων. Και μιας που η μόνιμη κατοικία μου εδραζόταν στις χώρες του βορρά, στα Κιλκίς και στις Θεσσαλονίκες, η πόλη της Αθήνας συναντιότανε παραπάνω με τα σουλατσαρίσματα στην Κυδαθηναίων, παρά με μια απτή καθημερινότητα.

Στη μια μεριά ένας νότος, πασπαλισμένος με κοσμήματα, Κυδαθηναίων, Ολυμπιακό και μπαμπά. Στην άλλη μεριά ένας βορράς πασπαλισμένος με βιβλία, φίλους, σχολείο, μαμά. Και πρόκειται για έναν διαχωρισμό που υπηρετεί μονάχα τον μικροαστικό όρο της «συνεννόησης» με τον δέκτη, μιας που βορράς, κοσμήματα, μαμά μπαμπάς νότος και φανέλες του Τζόρτζεβιτς ανακατεύονται ανεπαίσθητα και ασύμμετρα, με το νοστιμότερο φαγητό της ανθρωπότητας: Τη μνήμη. Μια μνήμη που κεντάει το χαλί της καταγωγής και των πόλεων που έχω περπατήσει.

Τα τελευταία χρόνια περπατώ στην Αθήνα, υπό το πρίσμα μίας πιο καθαρής ρουτίνας πλέον, με τον Γιωργίνο ωστόσο να καραδοκεί ανά πάσα στιγμή. Στέκομαι αμήχανος απέναντι στο γεγονός ότι η Κυδαθηναίων του Γιωργίνου μεταμορφώνεται σε μια θεατρική Ευμολπιδών, στο ‘τι ο Γιωργίνος αδυνατούσε να φανταστεί πως θα σουλατσάρει στον Κεραμεικό με την ιδιότητα του ενήλικα απασχολούμενου στον τομέα των παραστατικών τεχνών και στο ‘τι, ο τσάλμαντερ της αγουροσίνης μεταμορφώνεται σε έναν Τσάριζαρντ της αυτοαναφορικότητας για επαγγελματικό σκοπό.

Στέκομαι επίσης αμήχανα, απέναντι στο ότι οι ίδιες οι πόλεις της αγουροσίνης, της καταγωγής, οι Αθήνες και οι Θεσσαλονίκες των Γιωργίνων, συνθλίβονται από τις μπόρες των καιρών και οι δρόμοι τους απαρτίζονται από Γιωργίνους ευέξαπτους πλέον, δυνάμει επιβάτες τρένων που συγκρούονται, πολίτες του άστεως που έχει τιγκάρει σκόνη, του άστεως που αρχίζει να μοιάζει με τις μουτσούνες κάποιων εθνικών, αστείων αστών.

Για αυτό το άστυ, για αυτή την πόλη θέλει να σας μιλήσει όχι ο Γιωργίνος. Μα η Μαρία, ο Δημήτρης, ο Μαρίνος, ο Παναγιώτης και ο Γιώργος.

Την «Πόλη ή πώς να κοιμηθείτε ήσυχα».

*O Γιώργος Χιώτης συμμετέχει στη θεατρική παράσταση “Η ΠΟΛΗ ή πώς να κοιμηθείτε ήσυχα”, σε σύλληψη- σκηνοθεσία Παναγιώτη Γκιζώτη, που παρουσιάζεται στο θέατρο Artbox Fargani της Θεσσαλονίκης, δίπλα στη Καμάρα. Μαζί του, Μαρία Καραγκιοζίδου και  Δημήτρης Ροΐδης. Παραστάσεις για δύο Δευτερότριτα 5-6 Μαΐου και 12-13 Μαΐου στις 21:00.