κείμενο | λήδα πρωτοψάλτη */* φωτογραφίες | λευτέρης τσινάρης */* επιμέλεια | γιώργος παπανικολάου + τάσος θώμογλου
Τρεις μέρες, Μία Εποχή
μια εβδομάδα πριν…
Ξέρετε ποιο είναι το αστείο; 27 Μαρτίου που είναι η Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, εγώ έχω την ονομαστική μου εορτή. “Οσιομάρτυρας Λυδίας”. Γιατί το όνομά μου στα χαρτιά είναι Λυδία. Αλλά, μόνο στα χαρτιά. Ο δάσκαλός μου ο Κουν, όταν του είπα το όνομά μου, είπε από εδώ και πέρα Λήδα, θα σε φωνάζουμε. Λήδα! Η μάνα μου που ήταν ευρηματική είχε φτιάξει χαρτάκια με τα ονόματα που ήθελε να μου δώσουν μαζί και των γιαγιάδων μου. Κι όταν ο παππάς με βάφτιζε, πήρε το χεράκι μου και με έβαλε στο καλαθάκι και τράβηξα το “Λήδα”. Τότε, τα αρχαία ονόματα δεν θεωρούνταν χριστιανικά, οπότε και με είπε “Λυδία”. Νάτη η ιστορία μου!
Αν υπάρχουν παγκόσμιες μέρες για το θέατρο; Κάθε μέρα, κάθε βράδυ στο θέατρο γίνεται μια γιορτή, με πόνο. Καλό είναι να υπενθυμίζεται στον κόσμο το θέατρο. Είναι ανθρωποκεντρική Τέχνη. Το θέατρο ασχολείται με τον άνθρωπο και τις ανθρώπινες σχέσεις. Από τους αρχαίους μας τραγικούς έως σήμερα, θέατρο είναι ο άνθρωπος. Επειδή ο κόσμος είναι χαμένος στα προβλήματά του, εμένα μου αρέσει να λέμε “σήμερα είναι η μέρα του θεάτρου”. Χαίρομαι που θα ΄ρθω Θεσσαλονίκη, μια μέρα μετά. Μια κυρία προχθές με σταμάτησε στο δρόμο και μου είπε, “την άλλη Τρίτη που είναι παγκόσμια ημέρα θεάτρου, θα πάω στο θέατρο. Θα κάνω αυτό το δώρο στον εαυτό μου”. Αυτό δεν είναι ωραίο; “
Ο κόσμος ξεχνάει. Ο κόσμος με τόσα προβλήματα που έχει, δυσκολεύεται να επιλέξει το θέατρο ως μέσο ψυχαγωγίας. Όταν “έφυγε” ο Κάρολος Κουν, έξω από την εκκλησία μαθητές του και θαυμαστές του Θεάτρου Τέχνης είχαμε μαζευτεί για να μπούμε μέσα και ο κόσμος μας ρωτούσε ποιος πέθανε. Λέγαμε ο Κουν. “Ποιος είναι αυτός;”. Οι Έλληνες ρωτούσαν “ποιος είναι αυτός;”. Είναι ολέθριο για μένα. Αυτός που έκανε τομή στο ελληνικό θέατρο και εφάρμοσε τη μέθοδο Στανισλάφσκι. Για αυτόν ρωτούσαν. Αν ήταν ένας ποδοσφαιριστής, άραγε, θα γνώριζαν ποιος “έφυγε”;
Ο Κουν ήταν άρρωστος στο νοσοκομείο και το έσκαγε από το δωμάτιο, να πάει στο θέατρο να δει πρόβα. Όλη η ζωή του Κουν ήταν το θέατρο. Και η προσωπική του ζωή, πάλι μέσα από το θέατρο ήταν. Το θέατρο ήταν τρόπος ζωής για εκείνον. Έτσι έμαθα κι εγώ. Το θέατρο υπήρξε ο τρόπος της ζωής μου. Δεν έμαθα άλλον. Η πρόβα είναι ζωή, αλλιώς είναι ψεύτικο και “κλωτσάει”. Το 1956 είδε η αδελφή μου την παράσταση “Η Αγριόπαπια” του Ίψεν στο θέατρο Τέχνης, και γυρνάει στο σπίτι και μου λέει “μην το χάσεις”. Αυτή η “Αγριόπαπια” εμένα με καθόρισε. Είχα δίπλα μου τον ηθοποιό να αναβλύζει ο ιδρώτας στο μέτωπο του, με την αλήθεια που έδινε στο ρόλο. Έτρεξα, είδα τη παράσταση και είπα μέσα μου “ή εδώ ή πουθενά”. Η μητέρα μου με παρακινούσε να δώσω εξετάσεις και στο Εθνικό Θέατρο, να έχω κάτι ως δεύτερη επιλογή, μα αρνήθηκα. Ή στο θέατρο Τέχνης ή πουθενά. Όταν έδωσα εξετάσεις, κρεμόταν η ζωή μου, από το αν θα με πάρουν. Δεν ήταν τρακ. Αγωνία για τη ζωή ήταν. 1957. Μόλις δεκαεπτά χρονών ήμουν…
Related posts:
ψυχ-ανάγνωση: στέκι με Τέχνη
...και ποιος σου είπε ότι δεν είναι όλα θέατρο;
Τρεις μέρες, Μία Εποχή
οι "διαδρομές" της κι οι χαρές της
εκείνος που δεν ονειρεύεται
το σημείο αναφοράς μου




