κείμενο | δημήτρης ροΐδης */* φωτογραφίες | γιώργος γεωργακόπουλος + νίκος πανταζάρας */* επιμέλεια | γιώργος παπανικολάου
Ο αγώνας της μνήμης ενάντια στη λήθη
Οι σημειώσεις πάντα ήταν ένα τεκμήριο μνήμης. Πολλές φορές τεκμήριο στρεβλό. Πολλές φορές ανά-διαμορφώνουν τη μνήμη. Ό,τι γράφεται δεν είναι (απαραιτήτως) μνήμη αλλά ό,τι γράφεται γίνεται μνήμη. Όπως η φωτογραφία: Η ζωές μας αναρτημένες σε φωτογραφικά άλμπουμ πολύ σύντομα γίνονται η ανάμνηση της ζωής μας. Μπορεί να αποτυπώνουν μια κατάσταση. Μια κατάσταση που όμως ήξερε ότι φωτογραφίζεται. Και όταν κάτι γνωρίζει ότι φωτογραφίζεται αλλάζει τη συμπεριφορά του. Με τον ίδιο τρόπο και μια σημείωση που γνωρίζει ότι καταγράφεται και προορίζεται για δημοσίευση.
Ο ρεπόρτερ που εμφανίζεται στη σκηνή, όταν κάτι σημαντικό διαδραματίζεται, επηρεάζει την εξέλιξή του ακόμα και μην επεμβαίνοντας. Όσοι βρίσκονται στην σκηνή, στην προοπτική να φωτογραφηθούν, αλλάζουν ή τροποποιούν την συμπεριφορά τους, τονίζουν κάποιες πλευρές της και αποκρύπτουν κάποιες άλλες. Κάποιες φορές μάλιστα πράξεις και χειρονομίες μπορεί να γεννηθούν, μόνο και μόνο γιατί πρόκειται να φωτογραφηθούν. Και όλα αυτά χωρίς να υποθέσουμε ότι ο φωτογράφος επιδιώκει να «σκηνοθετήσει» το όποιο γεγονός. (Σταύρος Σταυρίδης, Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή, Εκδόσεις Νήσος 2018).
Related posts:
παρατήρησε τα φορεία που κατευθύνονται στο νεκροτομείο
ο καλύτερος μας εαυτός, είναι η αποδοχή του
ψυχ-ανάγνωση "Koύκλας"
από καρδιάς
έχεις τρεις επιλογές
χώρος ελευθερίας