at a glance
Top

Οι σημειώσεις του Δημήτρη Ροΐδη

κείμενο | δημήτρης ροΐδης */* φωτογραφίες | γιώργος γεωργακόπουλος + νίκος πανταζάρας */* επιμέλεια | γιώργος παπανικολάου

Ο αγώνας της μνήμης ενάντια στη λήθη

Οι σημειώσεις πάντα ήταν ένα τεκμήριο μνήμης. Πολλές φορές τεκμήριο στρεβλό. Πολλές φορές ανά-διαμορφώνουν τη μνήμη. Ό,τι γράφεται δεν είναι (απαραιτήτως) μνήμη αλλά ό,τι γράφεται γίνεται μνήμη. Όπως η φωτογραφία: Η ζωές μας αναρτημένες σε φωτογραφικά άλμπουμ πολύ σύντομα γίνονται η ανάμνηση της ζωής μας. Μπορεί να αποτυπώνουν μια κατάσταση. Μια κατάσταση που όμως ήξερε ότι φωτογραφίζεται. Και όταν κάτι γνωρίζει ότι φωτογραφίζεται αλλάζει τη συμπεριφορά του. Με τον ίδιο τρόπο και μια σημείωση που γνωρίζει ότι καταγράφεται και προορίζεται για δημοσίευση.

Ο ρεπόρτερ που εμφανίζεται στη σκηνή, όταν κάτι σημαντικό διαδραματίζεται, επηρεάζει την εξέλιξή του ακόμα και μην επεμβαίνοντας. Όσοι βρίσκονται στην σκηνή, στην προοπτική να φωτογραφηθούν, αλλάζουν ή τροποποιούν την συμπεριφορά τους, τονίζουν κάποιες πλευρές της και αποκρύπτουν κάποιες άλλες. Κάποιες φορές μάλιστα πράξεις και χειρονομίες μπορεί να γεννηθούν, μόνο και μόνο γιατί πρόκειται να φωτογραφηθούν. Και όλα αυτά χωρίς να υποθέσουμε ότι ο φωτογράφος επιδιώκει να «σκηνοθετήσει» το όποιο γεγονός. (Σταύρος Σταυρίδης, Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή, Εκδόσεις Νήσος 2018).

Γνώρισα τον Γιάννη Λεοντάρη στο Σχολείο Σκηνοθεσίας του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βέροιας. Για την ακρίβεια, δεν θυμάμαι αν γνωριστήκαμε (προσωπικά) τότε ή στην Αθήνα (όταν μετά από συστάσεις φίλων και συνεργατών με κάλεσε να κάνω αντικατάσταση στο «Όπως πάει το ποτάμι»). Όπως και να ‘χει, στο Μεταξουργείο το ‘’σχολείο’’ συνεχίζεται κανονικά και είναι πράγματι σπουδαίο. Να εργάζεσαι και να είσαι ευτυχής, είναι τεράστια πολυτέλεια, σήμερα.

Ο αγώνας της μνήμης ενάντια στη λήθη: o Ρούφους με τον Μπο στο «Όπως πάει το ποτάμι». Ο Ρούφους ζητάει να μάθει και ο Μπο προσπαθεί να ξεχάσει· να μπει σε μια μόνιμη χειμερία νάρκη. Ταυτόχρονα όμως και κάτι παράδοξο. Ο αγώνας της λήθης ενάντια στη μνήμη: κάθε παράσταση να ‘ναι σαν πρώτη. Σαν τη γιαγιά -που έχει άνια- και σε ρωτάει αν θες μπανάνα κάθε τέσσερα λεπτά. Πριν κιόλας πεις πως άρχισε έχει ήδη πέσει αυλαία.

Υ.Γ. Μουσικές και μουσικοί:

O Philip Glass μιλούσε με τον Dvořák. Ο Moondog έβαζε ποτά. O Chet Baker με τον Trouffaz χόρευαν slow στο παρκέ. Ο Nusrat Fateh Ali Khan κάπνιζε λουλά παρέα με τον Τούντα. Στο πιάνο ο Faraj Suleiman κατέβαζε ταξίμια και ο Chopin φιλάσθενος κατέβαζε τον πυρετό. Η Δόμνα Σαμίου έπινε τσίπουρο απ’ το καζάνι. Ο Τάκης Σινόπουλος βερνίκωνε μια κουπαστή και ο Σιδηροκαστρίτης με μια σκούπα ψάθινη ξεγόπιαζε τον ντουσεμέ απ’ έξω. Το τζάκι έκαιγε. Τη νύχτα εκείνη αποφασίστηκε να κρύψουν στο «Slavonic Dances, Op. 46: No.1» και στο «In The Upper Room: Dance No.9» λίγη από τη μαγεία του κόσμου. Λίγο πριν σφραγίσουν τη συμφωνία τους, καμία δεκαριά ξερακιανά με συνθεσάιζερς κατέφθασαν ψάχνοντας ρεύμα. Ο Moondog χαμογέλασε και τα λευκά του μάτια φώτισαν τη νύχτα. O Dvořák ήθελε πολύ να βάλει ρεύμα (ο Philip Glass το ήξερε καλά). Αντάλλαξε λοιπόν τη «Symphony no 9 4th movement» για έναν κομπρέσορα και έκανε χώρο στη μπάρα. Έπειτα η συμφωνία έκλεισε.

* ο Δημήτρης Ροΐδης λαμβάνει μέρος στη θεατρική παράσταση ΟΠΩΣ ΠΑΕΙ ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ του Μάρτιν Σέρμαν, σε σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη που παρουσιάζεται κάθε Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή, στο θέατρο ΣΤΑΘΜΟΣ, στο Μεταξουργείο.