κείμενο | νίκη ζερβού */* φωτογραφίες | λευτέρης τσινάρης */* επιμέλεια | γιώργος παπανικολάου
η απελευθέρωση μυρίζει καρύδι
Τα μεγαλύτερα εγκλήματα στον κόσμο έχουν γίνει υπό την δικαιολογία της αγάπης. Μιας υποτιθέμενης, ανυπόστατης και ανύπαρκτης αγάπης, που καθόλου αγάπη δεν είναι, αλλά φόβοι, ενοχικά, καταπίεση και στρες.
Κάπως έτσι, ξεκινούν οι πόλεμοι, αλλά και τα ψυχολογικά. Από την απλή φράση «το λέω για το καλό σου». Έτσι, μεγάλωσαν γενιές και γενιές ευνουχισμένων ανθρώπων, που έμαθαν την αγάπη λάθος.
Κάποιοι αυτοκτόνησαν, κάποιοι δολοφονήθηκαν, άλλοι δολοφόνησαν, οι περισσότεροι μεγάλωσαν με συμπλέγματα και σεξουαλικά προβλήματα και έκαναν τα ίδια στα παιδιά τους, γιατί η μάνα τους δεν τους άφησε κάποτε να πάνε μπαλέτο και ο πατέρας τους δεν τους αγκάλιασε αρκετά.
Έτσι περνούν τα χρόνια και μαζευόμαστε σε γιορτές και γενέθλια και λέμε ψέματα ο ένας στον άλλον. Παίρνουμε δώρα που δεν ζητήσαμε κι αυτά που ζητήσαμε δε θα τα πάρουμε ποτέ. Έχουμε έναν ξάδελφο που γουστάρουμε, μια ξαδέλφη που χαρακώνεται, έναν θείο με καταπιεσμένη σεξουαλικότητα, κάποιος έχει μπλέξει με τα ναρκωτικά, οι γονείς μας έχουν να συνευρεθούν κάτι χρόνια, κάποιοι πατεράδες φαντασιώνονται τις φίλες των παιδιών τους και κάποιες μανάδες πηγαίνουν με τους φίλους τους και το μόνο που θα ακούσεις είναι «χρόνια πολλά!» κι ευχές.
Τι γίνεται, όταν η ξαδέλφη τελικά αυτοκτονεί και τι γίνεται, όταν ο πατέρας σκοτώνει το παιδί του που έκανε «λάθος» ερωτικές επιλογές; Με αυτά τα ερωτήματα καταπιάνεται η παράσταση “Noigandres» / Ιστορίες σεξισμένης παιδικότητας” από την ομάδα Θέατρο Πρόταση στον πολυχώρο «Ένεκεν» σε σκηνοθεσία Στέλιου Βραχνή. Το πολύ ιδιαίτερο έργο του Κωνσταντίνου Αβράμη, «ασφαλώς λυόμενος-ιστορίες σεξισμένης παιδικότητας», μεταφέρεται στην δράση σε έναν χώρο γιορτής: ένα γιορτινό τραπέζι με τους μεγάλους να λένε ψέματα και τους μικρούς να παίζουν τριγύρω, μια κάμερα να μας μεταφέρει στα δωμάτια και να μας δείχνει όσα δεν πρέπει να φανούν και τους θεατές περιμετρικά στον χώρο αλλά και «καλεσμένους» σε ένα τραπέζι που θα βγάλει στην φόρα μυστικά με μοιραίες καταλήξεις. Η πρωτότυπη, μουσική επένδυση με τον Θάνο Χαριζάνη στο πιάνο να ακολουθεί την πλοκή, εντείνει ακόμη περισσότερο, την ήδη έντονη δράση.
Ένα σύγχρονο κείμενο, με μια σύγχρονη ομάδα που της αρέσει να πειραματίζεται. Μια παράσταση της Ομάδας Θέατρο Πρόταση, που σκοπό έχει για μια ακόμη φορά να αναδείξει τα προβλήματα και τις αδυναμίες του θεσμού της οικογένειας και να προβληματίσει το κοινό της.