κείμενο | άννα -μαρία χατζή */* φωτογραφίες | άννα -μαρία χατζή */* επιμέλεια Ι γιώργος παπανικολάου
κείμενο | άννα -μαρία χατζή */* φωτογραφίες | άννα -μαρία χατζή */* επιμέλεια Ι γιώργος παπανικολάου
Σάββατο. Και παρόλο που οι εικόνες πολέμου, αντί να μειώνονται, αυξάνονται, επιλέγω να περάσω το πρωϊνό μου στο Τελλόγλειο. Προς μεγάλη μου χαρά και έκπληξη, την ίδια επιλογή έκανε και πολύς ακόμα κόσμος, καθώς και πολλές οικογένειες με τα μικρά και τα μεγάλα τους παιδιά.
Το μουσείο σφύζει από ζωή και ειλικρινά αυτή η εικόνα με γέμισε αισιοδοξία.
Προς τί –λοιπόν- όλη αυτή η φασαρία;
Πρόκειται, για μια μοναδική έκθεση γλυπτών και σχεδίων του πιο σημαντικού γλύπτη της νεότερης Ελλάδας, Γιαννούλη Χαλεπά (Πύργος Τήνου, 24 Αυγούστου 1851 – Αθήνα, 15 Σεπτεμβρίου 1938) με το όνομα «Δούναι και λαβείν».
Είναι η πιο ολοκληρωμένη έκθεση του γλύπτη με έργα απ’ όλες τις περιόδους της ζωής του. Μέσα από αυτά, έχετε την ευκαιρία να γνωρίσετε πραγματικά την εξέλιξή του, καθώς είχε μια πολύ ενδιαφέρουσα πορεία στο χρόνο και μια πολυτάραχη ζωή.
Ο τίτλος «Δούναι και λαβείν», προκύπτει από τις σελίδες των κατάστιχων που σώζονται και για πρώτη φορά εκτίθενται και αναφέρονται στη σχέση με τα έργα του, στο εργαστήριο του πατέρα του, στη σχέση του με άλλους γλύπτες και αντικατοπτρίζει την παραγωγική του διαδικασία.
Το ΔΟΥΝΑΙ και ΛΑΒΕΙΝ στις σελίδες των κατάστιχων, εκφράζει απόλυτα το πάρε-δώσε μορφών, θεμάτων, παραγγελιών και τις συνέπειές τους μέσα στο έργο του Χαλεπά, αλλά και του εργαστηρίου του πατέρα του: ανταλλαγές (δάνεια, αναφορές) με γλύπτες, σύγχρονούς του ή παλιότερων εποχών, που επηρεάζουν τις επιλογές, το έργο του, την καλλιτεχνική του δημιουργία. «Όποιος παίρνει δίνει και όποιος δίνει παίρνει», διατυπώνει σοφά ο Δημήτρης Μαρωνίτης για «την παραγωγική αξία που έχει στον καλλιτεχνικό τομέα η μέθοδος της αμοιβαιότητας».
Τα έργα της έκθεσης ανήκουν στα ανίψια του Ειρήνης και Βασίλειου Χαλεπά, οι οποίοι τον έφεραν από την Τήνο στην Αθήνα το 1930 και τον φιλοξένησαν στο σπίτι τους στην οδό Δαφνομήλη, όπου οκτώ χρόνια αργότερα άφησε και την τελευταία του πνοή.
Στην έκθεση, θα δείτε γλυπτά με τα κυριότερα θέματα που απασχόλησαν τον Γιαννούλη Χαλεπά: Μήδειες, Σάτυρος και Έρως, Παραμύθι της Πεντάμορφης, Οιδίπους και Αντιγόνη. Εξαιρετικό υλικό ωστόσο, αποτελούν και τα σκίτσα από τα τελευταία οκτώ χρόνια της ζωής του στην Αθήνα που συμπεριλαμβάνουν και προσωπογραφίες.
Για εσάς που θέλετε να το ζήσετε ολοκληρωμένα και να μάθετε αναλυτικότερα για τη ζωή του διάσημου γλύπτη και την ιστορία πίσω από τα έργα του, το μουσείο προσφέρει ξενάγηση απλή και περιεκτική.
Σημειώστε, ότι η έκθεση θα μείνει στην πόλη μας, μέχρι την Κυριακή 5 Ιουνίου και το ωράριο λειτουργίας είναι: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9.00-14.00, Τετάρτη 9.00-14.00 και 17.00-21.00, Σάββατο και Κυριακή 10.00-18.00 και τη Δευτέρα κλειστά.
Μην φύγετε, έχω κι άλλο! Αν σας πέσει βαρύς ο Χαλεπάς περάστε και στους επάνω ορόφους του μουσείου όπου εκτίθενται έργα μοντέρνας τέχνης από δύο νέους καλλιτέχνες: τον Εδουάρδο Σακαγιάν και την Άννα-Μαρία Τσακάλη. Δύο νέοι ζωγράφοι με διαφορετικό στυλ ο κάθε ένας, ταυτόχρονα όμως το ίδιο ιδιαίτεροι. Στον πρώτο όροφο βρίσκεται η έκθεση του Εδουάρδου Σακαγιάν με τίτλο «θεατές, κοινό, άσπρος καβαλάρης, όχλος και κοπάδι» και στον δεύτερο όροφο η έκθεση της Άννας-Μαρίας Τσακάλη με τίτλο «Μυστικοί κήποι». Χρώματα, αντιθέσεις, σχέδια τόσο αθώα σχεδόν παιδικά και λουλούδια ανθισμένα παντού. Ο πιο όμορφος τρόπος για να κλείσετε μια μέρα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ.