at a glance
Top

Οι σημειώσεις του Θεοδόση Σκαρβέλη

κείμενο | θεοδόσης σκαρβέλης  */* φωτογραφίες | αναστασία γιαννάκη  + αρχείο θεοδόση */* επιμέλεια | γιώργος παπανικολάου

Φτερά στην Πόλη

Φτερά στην Πόλη: Μέσα κι Έξω απ’ το «Σύνδρομο της Καθημερινότητας» ,  που λέει και η Φιλίπποβα

 

Ξυπνάω από μόνος μου, χωρίς ξυπνητήρι. Προσγειώθηκα στην πραγματικότητα ή μήπως κοιμάμαι ακόμα; Ανοίγω το κινητό. Παλιά δεν το ‘κανα, είναι δύο μήνες τώρα, λόγω παράστασης, και φοβάμαι ότι θα μου μείνει. Έχω δει ό,τι χρειάζεται, κι όμως συνεχίζω να σκρολάρω. Σκέφτομαι για ακόμη μία φορά το πόσο «πετυχημένα» το έχουν φτιάξει, και ενώ ξέρω και καταλαβαίνω πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος (δείτε το «Κοινωνικό Δίλλημα»), συνεχίζω να σκρολάρω.

Θέλω να χουζουρέψω, πήγε και πολύ καλά χθες «ο βομβιστής», αλλά δεν προλαβαίνω. Έχω ήδη αργήσει. 9:20

Ευτυχώς έχω ανοίξει τον θερμοσίφωνα. Δεν έχω πρωινό σήμερα. Πρέπει να πάω σουπερμάρκετ ( πότε; ).

Εκεί που ψάχνω τα ρούχα μου, βλέπω τα φτερά που πρέπει να επιστρέψω στο βεστιάριο: «Όχι ρε π..». Δεν πειράζει, θα τα πάρω μαζί μου στη σχολή. 9:48

Κρατώντας τα φτερά μου σε μια μεγάλη διαφανή σακούλα πηγαίνω να πάρω καφέ και τυρόψωμο σαν έκπτωτος άγγελος.

Περπατώντας προς τη σχολή, ο άστεγος εκείνου του δρόμου έχει ανοίξει διάλογο με τον χαρακτήρα του γκράφιτι στον απέναντι τοίχο. Πίσω του, πάνω στο μάρμαρο της εισόδου του εγκαταλελειμμένου μαγαζιού, τα χρωματιστά έργα του, ένα μαξιλάρι, και μισοάδεια μπουκάλια αλκοόλ τακτοποιημένα. Περνώ με τη τσάντα στους ώμους, στο αριστερό χέρι τα φτερά και τον καφέ, και στο δεξί το τυρόψωμο με τις πιπεριές.

10:04 Έφτασα στη σχολή, μιλάω με σπουδάστρια τελειώνοντας το τσιγάρο. Η κυρία του πρώτου ορόφου της απέναντι πολυκατοικίας μας κοιτάζει. Ρεμβάζει συχνά τ@ σπουδαστ@. Συνταξιούχος, έχει χρόνο. «Καλημέρα», της λέω και μάλλον είναι η πρώτη φορά. Στο ανοιχτό παράθυρο διαμερίσματος του ισογείου, πίσω από τη σίτα μια κυρία αρκετά νεότερή της μιλάει απογοητευμαγχωμενευρισμένα στο τηλέφωνο.

 

Για να δούμε τί θα δούμε σήμερα από το «Νέο Ελληνικό Θέατρο». Κάποιος είναι άρρωστος. Κάποιος άλλος ήταν την προηγούμενη εβδομάδα, πώς θα προχωρήσουμε; Δεν βγαίνει η ύλη. Τρία χρόνια είναι λίγα. Δεν σου επιτρέπεται ν’ αρρωστήσεις και ίσως αυτό να σε αρρωσταίνει.

 

Πόσο συγ-κινητικό να βλέπεις ηθοποιούς «που δεν το ‘χουν», που δεν είναι σίγουροι, να παίζουν εδώ και τώρα προσηλωμένοι στην διαδικασία. Συμβαίνουν αναπάντεχα πράγματα, ζωντανά μπροστά στα μάτια μας, και τι κρίμα που θα πεθάνουν χωρίς να τα έχει δει κανείς άλλος. Δεν πειράζει, θα είναι το κοινό μας μυστικό. Άλλωστε αυτή είναι η μαγεία του Θεάτρου: η θνητότητά του.

 

11:51 Διάλειμμα. Επιστροφή στην καθημερινότητα: μέσεντζερ και τηλέφωνα που δεν πρόλαβα το πρωί. Επανήλθα όταν άκουσα από μια σπουδάστρια να σκέφτεται ότι το “Γουίνγκφιλντ” σημαίνει «φτερά-λιβάδι».

 

Πίσω στο μάθημα, οι νέοι ηθοποιοί στις προτεινόμενες συνθήκες των σκηνών αντικρίζουν τους παράξενους εαυτούς τους, απορούν και νομίζουν ότι είναι «εκτός». Και είναι όντως «εκτός». Εκτός του συνηθισμένου εαυτού τους. Τελειώσαμε. 14:09

 

Περπατάω με τα φτερά μου στο σελοφάν κάνοντας τα απαραίτητα τηλεφωνήματα.

Πόσοι κόσμοι, πόσος πολυ-πολιτισμός στη διαδρομή επιστροφής των φτερών! Μα γιατί να μην βλέπουμε τον τόσο πλούτο; Από την Αμερική του ’50 στα Εξάρχεια στην Αφρική της Βικτώριας, με φόντο νεοκλασικά, Bauhaus και αντιπαροχές του Καραμανλή. 14:53

 

Γυρνώντας, πάλι είχαν γύρισμα σ ένα σπίτι κοντά στο σπίτι μου. Από πέρσι όλο σκέφτομαι να τους αφήσω βιογραφικό, όλο δεν το κάνω, κι όλο δεν καταλαβαίνω γιατί. 15:30

 

Θα πάω σήμερα σουπερμάρκετ. Μου έδωσαν και 10€ πίσω από το βεστιάριο, φαγητό μαγειρεμένο απ’ τον κο Σκλαβενίτη (και) σήμερα. Ενώ έχω μπει θυμάμαι ότι έχει λήξει η κάρτα μου (είναι πρώτη σήμερα), δεν έχω την καινούργια μαζί, έχω μετρητά, αλλά θα χάσω τους πόντους. Γυρίζω προς το σπίτι.

 

Κοιτάζω στα γράμματα. Ευτυχώς τίποτα.

Βρίσκω την κάρτα – αφού έχω πιστέψει ότι την έχω χάσει, χτυπάει το τηλέφωνο. Προσπαθούμε να λύσουμε με τη βοηθό Σκηνογράφο-Τεχνολόγο μας το πρόβλημα με τα φτερά που έφτασαν από Κίνα και η φωτογραφία των οποίων όντως δεν ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα, ενώ παράλληλα ενεργοποιώ την κάρτα.

 

Επιστρέφω στο σουπερμάρκετ. Μια γυναίκα μου ζητάει να της πάρω φαγητό για το παιδί της. Το κοριτσάκι με την πλάτη στον τοίχο σκυμμένο. Την έχω ξαναδεί. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα: ό,τι και να κάνω θα έχω ενοχές.

 

16:27 Βάζω «Βερνόν Σουμπουτέξ» και επιτέλους τρώω. Ευτυχώς που έχει ανέβει “ο βομβιστής” και δεν έχω πρόβα ενδιάμεσα.

 

Πρέπει να σκουπίσω για να φέρουν τα χαλιά. Κι άλλα λεφτά εκεί. Δεν θα στολίσω φέτος μάλλον. Δεν έχω χρόνο.

 

Κρατάω το «Όλοι κάποιον περιμένουμε» από το Βερνόν και το σταματάω. Πρέπει να φύγω νωρίτερα να κολλήσω καμιά αφίσα. 16:51

 

Ο σκύλος των δίπλα συνεχίζει να γαβγίζει ασταμάτητα. Αφού δεν μπορεί να μείνει μόνος του, γιατί δεν κάνουν κάτι; Κι αν δεν μπορούν να κάνουν κάτι, γιατί δεν τον δίνουν; Έχουν γεμίσει όλα τα διαμερίσματα σκυλιά και γατιά ενώ οι αρκούδες, οι λύκοι, οι φώκιες και τα δελφίνια οδηγούνται προς εξαφάνιση. Και δεν εννοώ, φυσικά, να τα πάρουμε σπίτι μας.

 

Κάνουν ανακαίνιση στο απέναντι νεοκλασικό, κι εγώ απ’ το μπαλκονάκι κάνω masterclass κατασκευής σκεπής.

 

Στο ΜΕΤΡΟ στριμωγμένοι άνθρωποι διαφορετικών ταυτοτήτων. Κι όμως, από το Μοναστηράκι ως το Δημοτικό Θέατρο, η σύσταση αλλάζει άρδην. Αν είσαι συχνός επιβάτης, μπορείς να καταλάβεις, σε ποια περίπου στάση βρίσκεσαι, μόνο κοιτώντας τους συνεπιβάτες σου.

 

Βγαίνοντας απ’ τον σταθμό, ένας τραγουδιστής του δρόμου ερμηνεύει “το καλοκαίρι του”, με playback μουσική τύπου καραόκε πάρτι. Στο τέλος, τράβηξε το τελευταίο φωνήεν και μ’ έκανε να επιταχύνω. Μέχρι να πάω Ρωσία, πίστευα ότι η πλειοψηφία των μουσικών του δρόμου είναι «κακοί» ή, έστω, ερασιτέχνες μουσικοί.

 

18:35 Μπήκα στη σχολή. Στη γραμματεία για διαδικαστικά. Στο μάθημα, επιστροφή στα βασικά. Τι επαναφορά αυτά τα μαθήματα και για μένα! Πώς θα επιτρέψω στον εαυτό μου να παίξει με «υποκριτικά τρικ», χωρίς «ν’ ακούει», χωρίς να είμαι προσηλωμένος στον συμπαίκτη, όταν το απαγορεύω στους μαθητές μου;

 

Μετά το διάλειμμα, στη σκηνή οι εν δυνάμει επαγγελματίες κάνουν λάθη. Μια σπουδάστρια στεναχωρήθηκε. Δεν επιτρέπει στην εαυτή της το «λάθος», δεν το αποδέχεται, κι έτσι αυτό γιγαντώνεται και τη συνθλίβει. Της εξηγώ πως τα λάθη είναι χρήσιμα, γιατί αν κάνεις μόνο «σωστά» κάνεις αυτά που ήδη γνωρίζεις. Πώς θα μάθεις αν δεν κάνεις λάθη, αν δεν τα ανα-γνωρίσεις;

 

23:07 Βγήκα στον δρόμο. Άλλη ατμόσφαιρα στο Δημοτικό Θέατρο. Νέοι κάνουν skate. Κόσμος πολύς και γιορτινός, βοηθάει και ο στολισμός που έχει ξεκινήσει. Στο μετρό κάποιος με μια σακούλα από φαστ φουντ. Πεινάω. Οι συνεπιβάτες μου σπουδαστές και σπουδάστριες που έχουν τελειώσει το μάθημα. Γυναίκες που έχουν τελειώσει τη δουλειά. Ζευγάρια που έχουν ετοιμαστεί για έξοδο . Γυναίκες που έχουν ετοιμαστεί για έξοδο. Νέοι και νέες που έχουν ετοιμαστεί για έξοδο.

 

Περνάω τα σύνορα των Εξαρχείων, πετυχαίνω και την αλλαγή φρουράς, λίγο παρακάτω νέοι τουρίστες προχωρούν. Τα μαγαζιά γεμάτα από νέους. Κάποιοι παίζουν πινγκ πονγκ, κάποιοι πίνουν μπύρες, άλλοι καπνίζουν, άλλοι τρώνε φαλάφελ, άλλοι μπακλαβά. Περνάω τα σύνορα της πλατείας.

 

00:06 Μπήκα στο σπίτι. Φαΐ γρήγορα στα μικροκύματα. Το σύστημά μου καταλαβαίνει ότι η μέρα φτάνει στο τέλος της κι αρχίζει να κατεβάζει διακόπτες. Προγραμματισμός πρωινής δημοσίευσης στο Facebook, Βερνόν και γκριν κόλα.

 

1:21 Έτοιμος να κοιμηθώ. Παίζω ένα τίτσου για καληνύχτα και το κλείνω. Το πρωί πάλι Πειραϊκό, με τους εφήβους, και μετά σε αναζήτηση νέων φτερών.

 

* Ο Θεοδόσης Σκαρβέλης είναι απόφοιτος του τμήματος σκηνοθεσίας του Κρατικού Ινστιτούτου Θεατρικής Τέχνης και παίζεται στο θέατρο Arroyo, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:15, η πρώτη του ολοκληρωμένη θεατρική σκηνοθεσία, η σκηνική μεταφορά της νουβέλας του Χρήστου Χρυσόπουλου “Ο βομβιστής του Παρθενώνα”.