R

e

j

e

c

t

e

d

L

i

t

e

r

a

t

u

r

e

image

Ο άνθρωπος-χαμόγελο

Η βελούδινη πένα του Φρέντυ Γερμανού

Το όνομα Φρέντυ Γερμανός έχει συνδεθεί στο μυαλό μας με αρκετές ιδιότητες. Τηλεπαρουσιαστής, ρεπόρτερ, αρθρογράφος, μα πάνω απ' όλα συγγραφέας από καρδιάς.

Γεννημένος στην Αθήνα, στις 5 Σεπτεμβρίου του 1934, και μεγαλωμένος στα Εξάρχεια και στην Κυψέλη από τους παππούδες του, τελειώνει το Βαρβάκειο ως «ο χειρότερος μαθητής της τελευταίας πεντηκονταετίας στα θετικά μαθήματα», σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου. Το 1953 κερδίζει το δεύτερο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Διηγήματος της εφημερίδας «Βραδυνή», όταν το συγγραφικό του ταλέντο αναγνωρίζεται από τους τότε κριτές, Καραγάτση, Μυριβήλη, Θεοτοκά και Τερζάκη.

single photo Οι συστάσεις του με τη δημοσιογραφία γίνονται αμέσως μετά, το 1954 στην εφημερίδα «Ελευθερία», όπου κρατά αρχικά τη στήλη για τα φαρμακεία και μάλιστα ως άμισθος μαθητευόμενος. Τρία χρόνια μετά, η κηδεία του Νίκου Καζαντζάκη γίνεται το πρώτο του ρεπορτάζ, στο Ηράκλειο. Το 1960 ταξιδεύει στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου συναντά τον Τζον Κένεντι.
«Μπαίνω στο γραφείο και τον βλέπω να διαβάζει ένα βιβλίο. Eμένα δεν μ’ ενδιέφεραν ιδιαίτερα οι πολιτικές του θέσεις, μ’ ενδιέφερε τι διάβαζε. Διάβαζε Καβάφη», αναφέρει χαρακτηριστικά για εκείνη τη συνάντηση. Έκτοτε συνεχίζει, παίρνοντας συνεντεύξεις από διάφορα γνωστά πρόσωπα της επικαιρότητας, μεταξύ των οποίων η Σοφία Λόρεν, ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, ο Φόκνερ, ο Νίξον, ο Ωνάσης, ο Στάινμπεκ. Ταυτόχρονα εργάζεται στο περιοδικό «Εικόνες», ενώ η δημοσιογραφική του καριέρα συνεχίζεται στις εφημερίδες «Μεσημβρινή», «Έθνος» και «Απογευματινή», που του χαρίζει τη μοναδική εμπειρία της παρακολούθησης της εκτόξευσης του "Απόλλων 11" στο φεγγάρι, από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ.

Το 1964 κυκλοφορεί το πρώτο του βιβλίο, «Με συγχωρείτε, λάθος», μία σειρά από ευθυμογραφήματα, που συνοδεύονται από σκίτσα ενός στενού του φίλου. Την επόμενη χρονιά, διεκδικεί ένα ρόλο στο θεατρικό έργο «Ξεριζωμένοι», του Αλέκου Λιδωρίκη. Ο ρόλος δίνεται τελικά σε άλλον, αλλά ο Φρέντυ γνωρίζει εκεί την πρώτη του σύζυγο, Έλενα Μαυρουδή, με την οποία αποκτά την κόρη του, Ναταλία.

single photo «Ένα πρωί του 1966 με φώναξε ο Mιχάλης Γιαννακάκος -ήταν αυτός που είχε ξεκινήσει την τηλεόραση- και με ρώτησε αν θέλω να λέω τις ειδήσεις. Θέλω, του είπα, αλλά δεν ξέρω αν κάνω. Δεν έχω καλή άρθρωση, δεν είμαι καλός αφηγητής, δεν έχω φωτογένεια και επιπλέον παθαίνω τρακ. Γέλασε και μου είπε ότι όλα αυτά σημαίνουν πως κάνω για την τηλεόραση.». Ξεκινάει λοιπόν να παρουσιάζει τις ειδήσεις στην «Ηχώ των γεγονότων», κι έρχεται σε πρώτη επαφή με το γυαλί και το κοινό. Το επόμενο βήμα ήταν η εκπομπή «Καλειδοσκόπιο», αλλά η μεγάλη του τηλεοπτική επιτυχία έρχεται με το «Αλάτι και Πιπέρι», το 1970. Η εκπομπή συνεχίζεται μέχρι το 1976, όταν και κόβεται απότομα με απόφαση της κυβέρνησης, καθώς συμπεριελάμβανε εμφανίσεις Ελλήνων που επέστρεφαν στην Ελλάδα μετά τη δικτατορία, όπως η Μερκούρη και ο Θεοδωράκης. Από το «Αλάτι και Πιπέρι» πέρασαν σημαντικές προσωπικότητες της εποχής, ανάμεσα τους η Λαμπέτη, ο Λένον και η Τζόαν Κόλινς.

Η καριέρα του στην τηλεόραση συνεχίζεται δύο χρόνια αργότερα με το «Σάββατο βράδυ, Κυριακή πρωί», το 1979 με την παρουσίαση ντοκιμαντέρ, αργότερα με το «Πορτρέτο της Πέμπτης» και τέλος με την «Ώρα της αλήθειας». Ταυτόχρονα, συνεχίζει την ενασχόληση του με τη δημοσιογραφία, συμμετέχει στην αρχική ομάδα της «Ελευθεροτυπίας», μιας πρωτότυπης για την εποχή εφημερίδας, αλλά και επιδίδεται στη συγγραφή βιβλίων. Ήδη μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1980 έχουν εκδοθεί τουλάχιστον 5 ευθυμογραφήματα και μυθιστορήματά του. Η συνεργασία του με την τηλεόραση, αλλά και τον τύπο τελειώνει τελικά το 1990, όταν αποφασίζει να αφοσιωθεί στη μεγαλύτερή του αγάπη, τη συγγραφή.

single photo «Ξεκίνησα να γίνω συγγραφέας, αλλά στον δρόμο έκανα δύο λάθη: έγινα δημοσιογράφος και έκανα τηλεόραση. Ήταν σαν να ξεκίνησα για να χορέψω μπλουζ και όταν έφτασα στην πίστα η ορχήστρα το γύρισε σε ροκ. Tι κάνεις στην περίπτωση αυτή; Xορεύεις ροκ όσο καλύτερα μπορείς».
Μέχρι το θάνατο του γράφει ασταμάτητα. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ασχολείται με το είδος της ιστορικής βιογραφίας, είδος στο οποίο αποδείχθηκε εξαιρετικά ταλαντούχος. Έχει ήδη γράψει τρία μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας, τα «Εχθρικός Πλανήτης», «Σαμ», και «Καλά νέα από την Αφροδίτη». Εκδόθηκαν πάνω από εικοσιπέντε βιβλία του, τα περισσότερα από τα οποία έγιναν best-seller, ενώ σύμφωνα με έρευνα του περιοδικού «Διαβάζω», ο Φρέντυ Γερμανός θεωρείται ένας από τους πιο πολυδιαβασμένους Έλληνες συγγραφείς της εποχής μας.

Σχολιαστής της επικαιρότητας, χαμογελαστός, καυστικός, πολυπράγμων και επιτυχημένος σε ό, τι κι αν επιχειρούσε, είναι κάποια μόνο στοιχεία που μπορούν να περιγράψουν την προσωπικότητα του Φρέντυ Γερμανού. Η απώλεια του ήταν μεγάλη, όχι μόνο για τους δικούς του ανθρώπους, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. Η απώλεια του αγγίζει κι εμάς τους νεώτερους, που δυστυχώς μόνο μέσα από τα βιβλία του τον γνωρίσαμε, αλλά νιώθουμε σαν να τον ζήσαμε κι εμείς.

single photo «O Φρέντυ μάς έδωσε ένα μάθημα, αυτήν την καλοσύνη δίχως ανταλλάγματα, την ευγένεια όλο στοχασμό, την κομψότητα με την απέριττη λιτότητα. Όπως είπε κι ένας συμπατριώτης του, ο Aσημάκης Πανσέληνος, μένουμε νέοι όσο μπορούμε να κάνουμε καινούργιους φίλους. O Φρέντυ έμενε για πάντα νέος, θα παραμείνει για πάντα νέος, όσο θα κάνει καινούργιους φίλους με τα βιβλία του». - Τίτος Πατρίκιος

* Περιέχονται αποσπάσματα από το βιβλίο του Μάκη Δελαπόρτα, "Φρέντυ Γερμανός - Πένα από βελούδο", Εκδόσεις Ορφέας (2004)

κείμενο | λιάνα_τσαβδαρίδου
επιμέλεια | αλέξανδρος_κόγκας+τάσος_θώμογλου