Ο Spacey και η ερμηνεία που 'δεν υπάρχει'

“Κάθε φορά που γυρίζεις μια ταινία είναι σαν να γράφεις ένα μυθιστόρημα” δηλώνει το 1992 σε συνέντευξή του στον Jack Mathews για λογαριασμό των Los Angeles Times o Sir Ridley Scott. Σήμερα, 25 χρόνια μετά την πρεμιέρα του “1492: Conquest of Paradise”(αυτό με τη θεσπέσια μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου), θεωρείται ένας από τους πλέον εικονοκλαστικούς σκηνοθέτες και ταυτόχρονα τολμηρούς παραγωγούς στην παγκόσμια κινηματογραφία.

κείμενο | ηλίας παπαδόπουλος / φωτογραφίες | τάσος θώμογλου
Ridley Scott

Θέλει παραγωγή και τόλμη η κινηματογραφία. Το 1982 συγχρηματοδοτεί το Blade Runner επιχειρώντας να παντρέψει το φιλμ noir με την επιστημονική φαντασία. Μια δεκαετία μετά, χρηματοδοτεί και γυρίζει ένα σύγχρονο γουέστερν με γυναίκες πρωταγωνίστριες, κινηματογραφώντας μια από τις πιο εμβληματικές ερωτικές σχέσεις γυναικών στον αμερικανικό κινηματογράφο (Thelma & Louise – 1991). Η θυελλώδης σχέση των δύο γυναικών, η εγκληματική τους δράση με την οποία αμφισβητούν το σύστημα, η επαναστατική τους στάση απέναντι στο ισχυρό φύλλο κάνουν τον Walter White του Breaking Bad να μοιάζει με… όσιο (κατηγορήστε το ξυρισμένο κεφάλι του Cranston, όχι τον υπογράφοντα).

Η τελευταία κίνησή του που επιβεβαιώνει την τόλμη του, χωρίς ωστόσο να διασφαλίζει την καλλιτεχνική αξία του έργου του, είναι η απόφασή του να «σβήσει» την ερμηνεία του Kevin Spacey από την τελευταία του ταινία, το All Τhe Money In The World (2017). To trailer κυκλοφόρησε συνοδευόμενο απ’ όλες τις μεγαλοστομίες κριτικών περί «σίγουρου Oscar» του εμφανώς μεταμορφωμένου Spacey. Μετά, όμως, την (κάπως άδικη) αποκαθήλωση του Spacey και τον αποκλεισμό της πρεμιέρας της ταινίας από το ετήσιο gala του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου, ο Scott αποφάσισε να χρηματοδοτήσει μόνος του και να ξαναγυρίσει τις σκηνές του ηθοποιού, με τον Christopher Plummer να τον αντικαθιστά. Επαναληπτικά on location γυρίσματα, επιστροφή ηθοποιών στο set, 10.000.000 δολάρια επιπλέον budget (όσο στοιχίζουν δηλαδή περίπου 10 «ακριβές» ελληνικές παραγωγές) κι όλα αυτά 40 μέρες πριν την πρεμιέρα της ταινίας. Το κερασάκι στην τούρτα: η ταινία είχε ολοκληρώσει και το post-production πριν αρχίσουν οι κατηγορίες στον Spacey.

Ridley Scott

“Από την αρχή είχα επιλέξει τον Plummer για τον ρόλο του John Paul Getty, αλλά το studio επέμενε για ένα πιο ηχηρό όνομα. Και είναι μάλλον άδικο να έχει η δουλειά 800 συντελεστών στην ταινία αρνητική διαφήμιση, εξαιτίας των ενεργειών ενός ανθρώπου”, δήλωσε για την απρόσμενη απόφασή του. (“Δεν υπάρχει αρνητική διαφήμιση, όσο προφέρετε σωστά τ’ όνομά μου”, έχει δηλώσει στο μακρινό παρελθόν ο Spacey).

Έτσι, η ερμηνεία του Spacey «σβήνεται» από την ταινία μέσα σε λίγες μόνο μέρες. Ή… και όχι. Γιατί ο Scott είναι ένας δαιμόνιος παραγωγός. Επέλεξε να γυρίσει ταινία χλαμύδας (Gladiator – 2000) και εξασφάλισε Academy Award καλύτερης ταινίας στους χρηματοδότες του γι’ αυτήν του την τόλμη, σε μια εποχή που το Hollywood θεωρούσε το είδος πεταμένα πλέον λεφτά.

Ridley Scott

Αναβίωσε το franchise των Alien γνωρίζοντας πως τα γνωστά τέρατα με το οξύ για σάλιο θα φέρουν λεφτά στα ταμεία, ακόμα και αν οι ταινίες δεν «βγουν» τόσο καλές (Prometheus – 2012). Κυκλοφόρησε 4 director’s cut του Blade Runner μέσα σε 23 χρόνια. Οπότε δεν μπορούμε παρά να περιμένουμε μέσα στην επόμενη πενταετία να επανακυκλοφορήσει το All The Money In The World με «την ερμηνεία του Kevin Spacey που δεν είδατε στις αίθουσες».

Αυτό βέβαια, προϋποθέτει να καταλαγιάσει το σκάνδαλο Spacey. Και γνωρίζοντας πως ο Kevin Spacey είναι χρηματοδότης των δημοκρατικών, ιδρυτής του Spacey Foundation που υποστηρίζει ανοιχτά την Hilary Clinton και τον πολιτικό σχεδιασμό της και ένας εκ των βασικών παραγωγών του House of Cards (που ξεμπρόστιασε το αμερικανικό πολιτικό σύστημα ενώ ταυτόχρονα έβαλε για τα καλά στην αγορά το δίκτυο Netflix, αποδυναμώνοντας άλλοτε κραταιά χολιγουντιανά studio) αυτό δεν αναμένεται να γίνει με πρόεδρο τον Donald J. Trump.

Ridley Scott

Γιατί ο Trump, έξοχος χειριστής των μέσων επικοινωνίας, ξέρει πολύ καλά αυτό που ήξερε και ο Reagan τη δεκαετία του ’80: ότι αν θέλεις να κάνεις ασφαλή πολιτική, απασφάλισε το Hollywood.

(Το All The Money In The World κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 22/12)

κείμενο | ηλίας παπαδόπουλος
φωτογραφίες | τάσος θώμογλου