R

e

j

e

c

t

e

d

a

c

t

s

image

Krzysztof Kieslowski

O Πολωνός art house σκηνοθέτης με το ‘’χρωματιστό’’ άγγιγμα

Ο Κισλόφσκι πάντα έθιγε θέματα για την ανθρώπινη ύπαρξη και υπόσταση. Τον ενδιέφερε πάντα η ψυχή, να φιλοσοφεί και να δημιουργεί καλλιτεχνήματα και όχι ταινίες. Υπηρέτησε πιστά τον κινηματογράφο χωρίς να παρασυρθεί από την σύντομη και παγκόσμια επιτυχία του. Όχι, ο Κριστόφ δεν είναι δήθεν, ούτε άλλος ένας υπηρέτης της avant grande. Είναι ένα υπαρξιστής που αγαπάει τον άνθρωπο γενικά αλλά και μέσα από τις ταινίες του.

single photo Γεννημένος στην Βαρσοβία, με Ρωμαιοκαθολική παιδεία και με ‘’προσωπικά ιδιωτική'' σχέση με τον θεό όπως έλεγε και ο ίδιος. Αρχικά πήγε σε σχολή πυροσβεστών, την παράτησε σύντομα και πήγε σε θεατρική σχολή συγγενούς του με μακρινό στόχο να γίνει θεατρικός σκηνοθέτης, κάτι που σύντομα παράτησε λόγο της ελλιπούς του μάθησης. Επόμενη επιλογή του ήταν να σπουδάσει σινεμά, κάτι που τον δυσκόλευε καθώς τον απέρριψαν από το film school 2 φορές. Γίνεται επίτηδες παχύσαρκος για να αποφύγει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις και με επιτυχία βρίσκει τον χρόνο και την αφοσίωση που χρειάστηκε για να του χαρίσει-επιτελους- μια θέση στο Lodz Film School.

Σύντομα χάνει κάθε αγάπη για το θέατρο και αποκτά μια σχέση έρωτα με τα ντοκιμαντέρ αλλά και με την γυναίκα της ζωής του που θα αγαπούσε μέχρι τον θάνατό του. Τα θέματα των ντοκιμαντέρ του ήταν αρκετά πολιτικά, κάτι που τον έφερε αντιμέτωπο με τις Πολωνικές αρχές. Το ‘’Workers ‘71’’ είναι από τα πιο γνωστά του, και αφορά εργάτες που μιλούν για τις μαζικές απεργίες του 70’. Φυσικά, το φιλμ λογοκρίθηκε. Το ίδιο έγινε και με το απόλυτο αντιεξουσιαστικό φιλμ Curriculum Vitae. Σύντομα παρατάει το ντοκιμαντέρ από την κακιά του εμπειρία με την λογοκρισία, αλλά και από την χρήση υλικού από το φιλμ ‘’Stasion’’ ως στοιχεία σε εγκληματική υπόθεση!

single photo

Ακολουθεί μια μεγαλεπήβολη καριέρα στις ταινίες μεγάλου μήκους και βραβεία μεγάλου βεληνεκούς από την πρώτη κιόλας ταινία (Personel). Έγινε παγκοσμίως γνωστός, γι την τριλογία χρωμάτων (Blve, White,Red), που δικαίως σάρωσε βραβεία στο Φεστιβάλ Βενετίας. Σύντομα γίνεται κατανοητό ότι χρησιμοποιεί τους ίδιους ηθοποιούς, δίνοντας άλλη υπόσταση-κλειδί, στις κινηματογραφικές μορφές των ηθοποιών. Άλλες επιτυχημένες ταινίες του είναι τα ‘’Νο End’’, ‘’Η διπλή ζωή της Βερόνικα’’, αλλά και ο δεκάλογος μικρού μήκους.

single photo

Το ‘’The Decalogue’’(1988) είναι ένα σύνολο 10 ταινιών μικρού μήκους που φτιάχτηκαν για τηλεοπτική διανομή και χρηματοδοτήθηκε από την Γερμανία. Είναι βασισμένες στις δέκα εντολές. Αρχικός στόχος ήταν κάθε ταινία να την σκηνοθετήσει και άλλος σκηνοθέτης. Ο Κριστόφ όμως, παρασύρθηκε από το καλλιτεχνικό έργο και σκηνοθετώντας-και γράφωντας- όλες τις ταινίες έδωσε μια χαρακτηριστική υπογραφή στον μεγαλύτερο και σημαντικότερο φιλμικό κύκλο όλων των εποχών.

single photo

13 Μαρτίου 1996. Δύο χρόνια μετά την ανακοίνωση της συνταξιοδότησής του από το σινεμά, πεθαίνει κατα την διάρκεια χειρουργείου στην καρδιά, αφού είχε προηγηθεί σοβαρή καρδιακή προσβολή. Στα 54, ο Κριστόφ αφήνει πίσω του μεγάλη καλλιτεχνική κληρονομιά, που μελετάται από σχολές κινηματογράφου ακόμα και σήμερα, επηρέασε πολλούς σύγχρονους και μη συναδέλφους του (π.χ. Κιούμπρικ), άλλαξε το παγκόσμιο σινεμά και εξακολουθεί να είναι ίσως ο πιο σημαντικός σκηνοθέτης του Ευρωπαϊκού σινεμά. Ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας των ταινιών του και τα καθημερινά θέματα που προέβαλλε με ‘’διαστημικό’ ’τρόπο, θα αφήσουν το στίγμα τους για αιώνες στις κινηματογραφικές οθόνες.

κείμενο | εύη μίνου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + τάσος θώμογλου