R

e

j

e

c

t

e

d

a

c

t

s

image

Βλέποντας το 'Glory' των Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ

Επιστρέφει τελικά το καλό;

Μετά το "Μάθημα", το δίδυμο Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη και το 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου με το "Glory". Μία ακόμα εξαιρετική ταινία, που θίγει τα κακώς κείμενα του συστήματος στη Βουλγαρία, δίχως φόβο, με καθαρή φωνή και ματιά. Μία πραγματικότητα, που στην Ελλάδα μας αγγίζει ιδιαίτερα, καθώς τα Βαλκάνια εμφανίζουν αρκετές ομοιότητες σε επίπεδο παρασκηνίου.

single photo Ο Τσάνκο Πετρόφ, είναι ένας βιοπαλαιστής, εργάτης στις σιδηροδρομικές γραμμές. Ξαφνικά ένας πρωί επιθεωρώντας τις ράγες βρίσκει εκατομμύρια λέβα. Αμέσως τηλεφωνεί στην αστυνομία, δίχως δεύτερη σκέψη και δισταγμούς. Από το πουθενά γίνεται ήρωας, χωρίς να το έχει επιδιώξει. Απλά γιατί αυτό ήταν το σωστό, επειδή είχε αρχές κι αξίες στη ζωή του. Κατά την τελετή επιβράβευσής του, η επικεφαλής του τμήματος δημοσίων σχέσεων του Υπουργείου Μεταφορών, χάνει το ρολόι του, μοναδικό κειμήλιο του πατέρα του, με τεράστια συναισθηματική αξία για τον ίδιο. Και αυτό που του χάρισαν ως δώρο, δεν λειτουργεί σωστά, Κάπου εκεί ξεκινάει μία απεγνωσμένη προσπάθεια να βρει το δικό του ρολόι.

Μέχρι αυτό το σημείο, σχεδόν τα πάντα φαντάζουν ρόδινα. Ο δρόμος όμως δυστυχώς δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Όσο πιο μέσα μπαίνεις, τόσο μεγαλύτερη σαθρότητα ανακαλύπτεις. Με την διαφθορά και τις εξυπηρετήσεις να κυριαρχούν, την συγκάλυψη να είναι κάτι καθημερινό και τον ανθρώπινο παράγοντα να αποτελεί τον τελευταίο τροχό της αμάξης. Ποιος είναι άραγε ο ρόλος της δημοσιογραφίας σε όλο αυτό; Μα φυσικά να κερδίζει ό,τι περισσότερο μπορεί, καταπατώντας τα ιδανικά και την δεοντολογία της. Πού είναι η αμεροληψία κι η αντικειμενικότητα;

single photo

Πρωταγωνίστρια και πάλι η Μargarita Gosheva. Μετά την συγκλονιστική ερμηνεία της στο 'Μάθημα', αποτελεί και πάλι την κινητήριο δύναμη του έργου. Και πάλι μοιάζει έτοιμη να εκραγεί από την ασφυκτική πίεση που δέχεται από τους ανωτέρους της στη δουλειά και την προσπάθειά της να τεκνοποιήσει με τεχνητά μέσα. Συμπέρασμα κοινό. Ο δυνατός έχει το πάνω το χέρι. Αυτή είναι η σκληρή αλήθεια, σε μία χρεοκοπημένη από αξίες κοινωνία. Κι ας παραμένουμε κάποιοι ρομαντικοί.

Σύντομα από ήρωας, ο Τζάνκο γίνεται αποδιοπομπαίος τράγος και καταστρέφεται. Βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Κι όταν γλιτώνει από το σύστημα που τον εκβίασε αδίστακτα, τον περιμένουν αυτοί που, κάνοντας το χρέος του, έδωσε στη δικαιοσύνη που με τη σειρά της έκλεισε τα μάτια της. Φτάνει ένα βήμα πριν τον θάνατο. Χάνει τα πάντα στη ζωή, γιατί έπραξε ως καλός πολίτης. Βρέθηκε μπαλάκι σ΄ ένα πολύ άσχημο παιχνίδι συμφερόντων. Ποιοι είναι οι ηθικοί αυτουργοί αυτού; Μήπως το θράσος τους φτάνει μέχρι την πόρτα του θύματος, όταν τους έχουν κυριεύσει οι τύψεις; Επιστρέφει, τελοσπάντων, το καλό στον σημερινό κόσμο;



κείμενο | μίλτος τόσκας
επιμέλεια | τάσος θώμογλου + ιάκωβος καγκελίδης