R

e

j

e

c

t

e

d

a

c

t

s

image

Aκίρα Κουροσάβα

Ο Γιαπωνέζος Αυτοκράτορας της Έβδομης Τέχνης

"Αυτό που κάνει ξεχωριστό τον Ακίρα Κουροσάβα είναι ότι δεν έκανε απλά ένα αριστούργημα ή δύο αριστουργήματα. Έκανε 8 αριστουργήματα". Είχε πει κάποτε ο Φράνσις Φορντ Κόπολα κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξής του για το μεγάλο Ιάπωνα δημιουργό. Ο Κουροσάβα λάτρευε τον κινηματογράφο. Είναι αυτός που έκανε διάσημο στην Δύση τον Ιαπωνικό κινηματογράφο, ο θρυλικός σκηνοθέτης που κατάφερε να αλλάξει τη ματιά πολλών ισάξιων με εκείνον, ανά τον κόσμο συναδέλφων του, αυτός που γέμιζε ασφυκτικά τις σκοτεινές αίθουσες της πατρίδας του. "Επτά σαμουράι", "Ο θρόνος του αίματος", "Καγκεμούσα", "Ραν", "Όνειρα", "Γιοζίμπο" καθώς και το αδιαφιλονίκητο αριστούργημα του παγκόσμιου κινηματογράφου "Ρασομόν", είναι λίγες, ελάχιστες θα έλεγα από τις μεγάλες ταινίες που χάρισε στο κινηματογραφόφιλο κοινό, ο "Αυτοκράτορας του γιαπωνέζικου σινεμά", Ακίρα Κουροσάβα.

single photo

Γεννημένος στις 23 Μαρτίου του 1910, στο Ομόρι, κοντά στο Τόκιο της Ιαπωνίας, έμελλε να αναδειχθεί ο μεγαλύτερος σύγχρονος Ιάπωνας σκηνοθέτης και σίγουρα ένας από τους μεγαλύτερους κινηματογραφιστές σε παγκόσμιο επίπεδο, με περισσότερες από 30 ταινίες στο ενεργητικό του. Κάποιες μάλιστα τιμήθηκαν μάλιστα με διεθνή βραβεία, όπως ο Χρυσός Λέων στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Βενετίας το 1951 για την ταινία "Ρασομόν" που αργότερα απέσπασε και το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και ο Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ των Καννών του 1980 για την ταινία "Καγκεμούσα".

single photo

"Είμαι κατασκευαστής ταινιών. Οι ταινίες είναι το μέσο με το οποίο επικοινωνώ αληθινά. Δεν υπάρχει τίποτα στο κόσμο που να λέει περισσότερα πράγματα για έναν δημιουργό, από το ίδιο το δημιούργημά του", έλεγε χαρακτηριστικά ο ίδιος. Ο Κουροσάβα συνήθιζε να εκφράζεται μέσα από τις ταινίες του. Ό,τι όμως τον ξεχωρίζει από τους ομοτέχνους του είναι ότι μελέτησε σε βάθος στοιχεία του δυτικού πολιτισμού και τα ενσωμάτωσε δημιουργικά στην ιαπωνική κουλτούρα, πράγμα που έκανε με τρόπο αριστοτεχνικό, καταφέρνοντας να δημιουργήσει το δικό του μοναδικό στιλ κινηματογράφησης και τελικά να επηρεάσει ο ίδιος το δυτικό κινηματογράφο.

single photo

Αυτός ο δυτικοκεντρισμός του υπήρξε και ο λόγος που κατηγορήθηκε από τους συμπατριώτες του καθώς τόλμησε σε μια φεουδαρχική και συνεπώς άκρως συντηρητική Ιαπωνία, να αξιοποιήσει τα έργα των μεγάλων δυτικών κλασικών όπως ο Γουίλιαμ Σαίξπηρ, ο Μαξίμ Γκόργκι και ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Και οι ίδιοι οι δημιουργοί της Δύσης όμως δε δίστασαν να "πατήσουν" στα δικά του έργα προκειμένου να δημιουργήσουν μεγάλες ταινίες.

single photo

Ο σπουδαίος Γιαπωνέζος Αυτοκράτορας της Έβδομης Τέχνης, "Ο Σαίξπηρ της εικόνας", όπως εύστοχα κάποιοι τον χαρακτήρισαν, έφυγε από τη ζωή το 1998 σε ηλικία 88 χρονών αφήνοντας πίσω του έργα-σταθμούς που επιβεβαιώνουν ακόμη και σήμερα την ανυπέρβλητη αξία του ως καλλιτέχνη και δημιουργού. "Για να ανακαλύψει κανείς την αλήθεια, πρέπει να κοιτά επίμονα στο δικό του, προσωπικό σύμπαν, να αναζητά τις λεπτομέρειες που συνθέτουν την αλήθεια αυτή που αντιλαμβανόμαστε κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων... Το να είσαι καλλιτέχνης σημαίνει να αναζητάς, να αποκαλύπτεις και να κοιτάς επίμονα αυτές ακριβώς τις αλήθειες".

κείμενο | φωτεινή σιδηροπούλου
επιμέλεια | αλέξανδρος κόγκας + τάσος θώμογλου