image_alt_text image_alt_text

Σχολείο για Κλόουν - Μαθήματα γεμάτα φαντασία | (onstage+backstage photos)

Από την Κυριακή 15 Φεβρουαρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, θα χτυπάει ένα διαφορετικό σχολικό κουδούνι.

Αλήθεια πώς θα φανταζόσουν ένα σχολείο που θα ήταν μόνο για κλόουν; Μμμ, για σκέψου!_



_Σίγουρα θέλεις φως, φως και χρώματα. Χρώματα έντονα, ζωηρά, να σου φτιάχνουν τη διάθεση, πολύ διαφορετικά από εκείνο το μουντό άχρωμο που έχουν τα «κανονικά» σχολεία. Άλλο; Δε θέλεις θρανία, ούτε καρέκλες. Όχι, όχι, δε σου ταιριάζουν με τη ζωηράδα και την κινητικότητα των κλόουν. Τους μαθητοκλόουν τους θέλεις ελεύθερους, να κινούνται, να τρέχουν, να παίζουν, να κάνουν σκανταλιές -όπως όλα τα παιδάκια, θα μου πεις. Κάτι άλλο; Ναι, ναι. Θες σε αυτήν την τάξη να δεις νάνους, μάγισσες, μαγικούς καθρέφτες, βασιλοπούλες με πολύ -πολύ μακριά μαλλιά, πρίγκιπες με ποδήλατα και πατίνια, ξυλοπόδαρους, αεροπλάνα να πετούν και ψαράδες να ψαρεύουν, φούσκες, κορδέλες και μπαλόνια. Και ο δάσκαλος τι λέει για όλα αυτά; Ε, ο δάσκαλος σε όλες τις τάξεις είναι ίδιος. Αυστηρός, σοβαρός, γεμάτος πειθαρχία αλλά και αγάπη για τους μαθητές.


image01

Κάπως έτσι είναι το έργο «Σχολείο για Κλόουν» του Friedrich Karl Waechter, σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου και σε σκηνοθεσία του εξαιρετικού Τάσου Ράτζου: μια πολύ ευχάριστη παράσταση για παιδιά και για μεγάλους. Ο κ. Ράτζος έστησε, μαζί με τους πολύ καλούς τους συνεργάτες, μια παράσταση γεμάτη κίνηση, μουσική και ευχάριστη διάθεση. Οι ηθοποιοί βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση, παίζουν, τρέχουν, χορεύουν και μιμούνται τους κλόουν με κέφι και χαρά. Το σκηνικό απλό και λιτό αφήνει χώρο στους ηθοποιούς να κινηθούν, αλλά παράλληλα δίνει έμφαση και στην ύπαρξη της έδρας του δασκάλου κλόουν. Η μουσική ξεσηκώνει κοινό και ηθοποιούς και η κίνηση φροντίζει να δώσει την αίσθηση ότι πάνω στη σκηνή βρίσκονται πραγματικοί κλόουν. Τα κοστούμια και το μακιγιάζ είναι πολύ ιδιαίτερα, καθώς παρουσιάζουν τους κλόουν πιο σύγχρονους και μοντέρνους, με εξαίρεση τον δάσκαλο που ως πιο μεγάλος και αυστηρός κρατάει το παραδοσιακό στιλ. Εκείνο όμως που πραγματικά δίνει πολλή ενέργεια στην παράσταση είναι η διαδραστικότητά της. Τα παιδιά που είναι στο κοινό συμμετέχουν ενεργά στο έργο με λόγο και κίνηση και πραγματικά το ευχαριστιούνται πολύ.


image01

Πιάσαμε κουβέντα με τους σκηνογράφους-ενδυματολόγους της παράστασης όταν δούλευαν τις τελευταίες λεπτομέρειες του σκηνικού και των ρούχων για να μάθουμε πώς ήταν να φτιάχνουν ένα ασυνήθιστο σχολείο και μάλιστα με κλόουν μαθητές.
«Η δουλειά μας είναι συλλογική. Καθίσαμε διαβάσαμε το κείμενο για να μπορέσουμε να βγάλουμε όλο το πλάνο της σκηνογραφίας και της ενδυματολογίας. Επίσης, διαβάσαμε όλη την ιστορία των κλόουν τα τελευταία 100 χρόνια. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε να πάρουμε ιδέες, αλλά ταυτόχρονα να διαφοροποιηθούμε και από τους κλασικούς κλόουν». Όταν ρώτησα τα κορίτσια αν φοβήθηκαν λίγο τον τρόπο που θα τους αποδώσουν μιας και ο κλόουν είναι μια φιγούρα που καμιά φορά τρομάζει τα παιδιά μου είπαν γελώντας: «Η αλήθεια είναι πως το σκεφτήκαμε γι’ αυτό και τους αλλάξαμε λίγο. Φροντίσαμε να δώσουμε περισσότερη έμφαση στα μάτια, παίζοντας με τα χρώματα και κάνοντας λιγότερο έντονο το στόμα. Επίσης οι μύτες δεν είναι οι κλασικές κόκκινες, έχουν επάνω σχέδια που τραβάνε το βλέμμα και τα ρούχα είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που φοράνε συνήθως. Μόνο στον δάσκαλο κλόουν κρατήσαμε κάπως το πιο παραδοσιακό στιλ, οι μαθητές κλόουν είναι πιο μοντέρνοι».


image01

Η αλήθεια είναι πως και οι ίδιοι οι ηθοποιοί μας τόνισαν τον ρόλο της μύτης του κλόουν.
«Αλλάζεις κατευθείαν βάζοντας απλά και μόνο μια μύτη. Αυτή είναι που καθοδηγεί το βλέμμα, την κίνηση του κεφαλιού γιατί είναι κάτι πολύ έντονο πάνω σου, που το τονίζεις χωρίς καν να το θέλεις». Φαντάσου τι γίνεται όταν βάφονται και ντύνονται. «Εκεί αλλάζουν τα πάντα, από τη στάση του σώματος μέχρι και την ψυχολογία σου. Νιώθεις να κινείσαι διαφορετικά, πιο ελεύθερα και μπαίνεις σε διάθεση χαράς. Και αυτό γίνεται ξαφνικά, μαγικά. Φυσικά, η χαρά μας για την παράσταση υπάρχει έτσι και αλλιώς, απλά εκδηλώνεται ακόμα πιο έντονα με την όλη αμφίεση».


image01

Επειδή όμως μια παράσταση δεν είναι μόνο κοστούμια, μουσική και γέλιο το «Σχολείο για Κλόουν» έχει και άλλο ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Είναι τα νοήματα που περνά στα παιδιά-μαθητές, αλλά και στους μεγάλους, είτε αυτοί είναι γονείς είτε εκπαιδευτικοί. Το έργο αποδεικνύει ότι τα παιδιά με τη φαντασία και την ελεύθερη σκέψη που διαθέτουν, που δεν έχει κλειστεί ακόμα σε καλούπια, ούτε έχει φθαρεί από προκαταλήψεις και στεγανά παρηκμασμένων κοινωνιών, μπορούν να δώσουν μια καινούρια οπτική και μια νέα προοπτική σε ό,τι είναι βαρετό και θεωρείται τετριμμένο, ξεπερασμένο, ανούσιο. Μαθητεύει τους μεγάλους ώστε να αφήνουν ελεύθερα τα παιδιά να εκφράζονται χωρίς να τα περιορίζουν, αλλά μαθητεύει και τους μικρούς να κρατούν ζωντανό τον αυθορμητισμό τους, να μην ντρέπονται να εκφραστούν ελεύθερα. Αν καμιά φορά τώρα, οι μεγάλοι είναι λίγο αυστηροί να μην τους θυμώνουν, να τους συγχωρούν και να ξέρουν ότι το κίνητρο πάντα στην σχέση αυτή είναι η αγάπη.


image01

Σχόλιο αναγνώστριας:

"Το «Σχολείο για Κλόουν» είναι μια παράσταση που μας έκανε να γελάσουμε, να σκεφτούμε, να προβληματιστούμε, να συγκινηθούμε και ίσως.. . να αναθεωρήσουμε τις πρακτικές μας ως εκπαιδευτικοί. Μια παράσταση με πολύ ωραία χρώματα, μουσική επένδυση και εξαιρετική ηθοποιία τόσο για πολύ μικρούς, όσο για πολύ μεγάλους. Ο καθένας μας ας επεξεργαστεί το μήνυμα που του ταιριάζει!"
Ευθυμία Γώτη
Σχολική Σύμβουλος Νηπιαγωγών Ημαθίας

Συντελεστές:

μετάφραση : Ξένια Καλογεροπούλου
σκηνοθεσία : Τάσος Ράτζος
κινησιολογία : Ειρήνη Καλογηρά
σκηνικά- κοστούμια : ΠΑΝΩΚΑΤΩ7
μουσική : Θοδωρής Παπαδημητρίου
βοηθός σκηνοθέτη : Βασιλειάδου Παυλίνα
Ηθοποιοί : Πασχάλης Αραμπατζής, Θωμάς Μπάντας, Μαριλού Βόμβολου,
Μάριος Κωνσταντίνου, Ανδρέας Βασιλείου
Παραγωγή : «Γίνονται έργα»

Μπορείτε να βρείτε περισσότερα για την παράσταση από το Δελτίο Τύπου, εδώ.



...Το έργο αποδεικνύει ότι τα παιδιά, με τη φαντασία και την ελεύθερη σκέψη που διαθέτουν, μπορούν να δώσουν μια καινούρια οπτική και μια νέα προοπτική σε ό,τι είναι βαρετό και τετριμμένο...