_εκθέσεις

Ταξιδεύοντας στον κόσμο των χρωμάτων της ακουαρέλας

Στα εγκαίνια και τα workshops του Thessaloniki Watercolor Salon (+ Rejected Photostory)

Μεταξύ των τεχνικών που χρησιμοποιούνται στη ζωγραφική, η υδατογραφία ή ακουαρέλα είναι από τις παλαιότερες και πιο διαδεδομένες.

Έχοντας ως βάση των χρωμάτων της το νερό, αποκτά ιδιότητες που της προσδίδουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον: διαφάνεια, ελαφρότητα, ζωντάνια, καθαρότητα. Παρόλα αυτά είναι μια τεχνική παρεξηγημένη, καθώς θεωρήθηκε συχνά πιο «πρόχειρη», κατάλληλη για σκίτσα και για προσχέδια έργων που θα γίνονταν με άλλα υλικά. Και ενώ μοιάζει σε πρώτη ματιά εύκολη, είναι ιδιαίτερα απαιτητική, καθώς μια σταγόνα νερού μπορεί να καταστρέψει ολόκληρο το έργο.

Στον κόσμο αυτής της ιδιαίτερης τέχνης θέλει να μας εισάγει το Σαλόνι Υδατογραφίας Θεσσαλονίκης, που φιλοξενείται στο Συνεδριακό Κέντρο της Τράπεζας Πειραιώς. Όλος ο πλούτος της σύγχρονης υδατογραφίας ξεδιπλώνεται στους τοίχους της γκαλερί. Σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνύπαρξη, έργα 48 υδατογράφων από 23 χώρες του κόσμου μας ταξιδεύουν στο χώρο και την τέχνη. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες είναι αυτή τη στιγμή οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι του είδους ανά τον κόσμο, και δέχτηκαν προσωπική πρόσκληση από τον διοργανωτή της έκθεσης, Θεσσαλονικιό ακουαρελίστα Γιώργο Πολίτη. Πολλοί από αυτούς παραβρέθηκαν και στα εγκαίνια, τονίζοντας τη σημασία της επικοινωνίας των καλλιτεχνών μεταξύ τους και με το κοινό.

Οι προσεγγίσεις των καλλιτεχνών και οι επιμέρους τεχνικές που χρησιμοποιούν δίνουν στον επισκέπτη της έκθεσης μια εικόνα για τις πλούσιες δυνατότητες του μέσου αυτού. Παραστατικά έργα, όπως τα «παραδοσιακά» στην υδατογραφία τοπία, φυσικά αλλά και αστικά, με ωραία χρήση του φωτός. Πορτρέτα ονειρικά, με διαφάνεια και απαλότητα, και άλλα με μία φωτογραφική ακρίβεια που βρίσκεις στη ζωγραφική με άλλα μέσα όπως το λάδι. Έργα αφαιρετικά, άλλα χειρονομιακά με μεγάλες πινελιές και άλλα πολυεπίπεδα με πλούσιες συνθέσεις. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον πάντως είναι και το γεγονός ότι σε πολλά από τα έργα διακρίνονται στοιχεία της καταγωγής του καλλιτέχνη και της ιδιαίτερης παράδοσης της χώρας του στη ζωγραφική.

Όσοι όμως θέλησαν να εμβαθύνουν περισσότερο στην τέχνη της ακουαρέλας είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν, την επομένη των εγκαινίων, ένα πολύ ενδιαφέρον εργαστήριο. Τρεις καλλιτέχνες με διαφορετικές προσεγγίσεις, ο Endre Penovac, η Φωτεινή Χαμιδιελή και ο Κωνσταντίνος Παλιάν, δημιούργησαν μέσα σε λίγη ώρα ένα έργο μπροστά στο κοινό, δείχνοντάς μας τον τρόπο δουλειά τους, την τεχνική και τη φιλοσοφία τους.

Ο Σέρβος Endre Penovac ζωγραφίζει γάτες χρησιμοποιώντας μεγάλες πινελιές με μαύρο συνήθως χρώμα που απλώνουν στο χαρτί με τη βοήθεια του νερού, και ελέγχοντάς τες με αργές κινήσεις τους δίνει την επιθυμητή μορφή. Η διάχυση του χρώματος στο χαρτί συλλαμβάνει τη μορφή του τριχώματος και την κίνηση της γάτας δημιουργώντας λιτές αλλά ζωντανές εικόνες. Στον αντίποδα αυτής της προσέγγισης, η Βεροιώτισσα Φωτεινή Χαμιδιελή δουλεύει πολύ γρήγορα και δημιουργεί πολυεπίπεδα έργα με πλούτο χρωμάτων και μορφών, όπου κυριαρχεί η γυναικεία φιγούρα και τα λουλούδια.

Η σύνθεση στήνεται σταδιακά στο λευκό χαρτί, πρώτα με μολυβιές και μετά με πινελιές χρώματος, με τρόπο άτακτο για το μάτι του παρατηρητή, που αρχίζει όμως στην πορεία να δένει σε ένα αρμονικό σύνολο. Και σε μία τρίτη προσέγγιση, ο Κωνσταντίνος Παλιάν βασίζεται στην τεχνική του Πολύγνωτου από την αρχαιότητα για να αποδώσει κλασικές μορφές, όπως ένα πουλί ή το πρόσωπο ενός νέου, αλλά και σύγχρονες. Το έργο γίνεται πάνω σε σκούρο χαρτί με βασικά χρώματα το άσπρο, μαύρο, κεραμιδί και ώχρα. Με την ανάμιξη αυτών των χρωμάτων προκύπτουν τα υπόλοιπα (εκτός από το μπλε) σε ιδιαίτερους τόνους.

Εκτός από τους δύο Έλληνες καλλιτέχνες που παρουσίασαν τη δουλειά τους στα εργαστήρια, η χώρα μας εκπροσωπείται από δύο ακόμα υδατογράφους: τον διοργανωτή της έκθεσης Γιώργο Πολίτη, που χρησιμοποιεί την ακουαρέλα για να αποτυπώσει τα σημάδια που αφήνει ο χρόνος πάνω στα αντικείμενα, και τον Γιώργο Σαλταφέρο από την Άνδρο, που «φωτίζει» με τα χρώματά του το εσωτερικό ενός εγκαταλελειμμένου νησιώτικου σπιτιού.

Ο Νοέμβριος λοιπόν, είναι ο μήνας της ακουαρέλας στη Θεσσαλονίκη, με αυτήν την ομαδική έκθεση και άλλες δύο παράλληλες, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Υδατογραφίας στις 23 Νοεμβρίου. Αλλά και με το φιλόδοξο στόχο να καθιερωθεί η πόλη μας σαν επίκεντρο της ακουαρέλας για τον κόσμο. Ευκαιρία να γνωρίσουμε, να απολαύσουμε και να στηρίξουμε αυτήν την όμορφη τέχνη.

Επόμενα εργαστήρια με τον Rathin Kanji και τον Γιώργο Πολίτη την Τετάρτη 18/11 (6-8.30 μμ). Τη βραδιά εκείνη θα ανακοινωθούν επίσης τα βραβεία Daniel Smith.

Η ομαδική έκθεση υδατογραφίας Thessaloniki Watercolor Salon φιλοξενείται στο Συνεδριακό Κέντρο Τράπεζας Πειραιώς (Κατούνη 12, Λαδάδικα) από 9 έως 27 Νοεμβρίου 2015.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: DENISE ATHANAS, LINDA BAKER, KONSTANTINOS PALIAN, ANGELA BARBI, MATTHEW BIRD, AGUS BUDIYANTO, CLAUDE CARRETTA, JOCELYNE CHAUVEAU, KATHLEEN CONOVER, PASQUALINO FRACASSO, JANINE GALIZIA, RUKIYE GARIP, BENI GASSENBAUER, PATRICIA GUZMAN, FOTINI HAMIDIELI, JASMINE HUANG HSIAO HUI, KEITH HORNBLOWER, LOK KERK HWANG, RATHIN KANJI, AMIT KAPOOR , DIREK KINGNOK, CALVIN CHUAH CHENG KOON, CHRIS KRUPINSKI, LA FE, JIN LI, WEI XIN LIN, PABLO RUBEN, LOPEZ SANZ , ANGUS MC EWAN, SASA MARJANOVIC, WOON LAM NG, ENDRE PENOVAC, CHANTHEP PHATCHARAPHAN, GEORGE POLITIS, CATHERINE DE RYCK, GIORGOS SALTAFEROS, TOM SCHALLER , ONG KIM SENG, KONSTANTIN STERKHOV, ALI ABBAS SYED, KEIKO TANABE, KY TAM, LIM BEE TAT, DAVID TAYLOR, MARTINE VANPARIJS, SANDRA WALKER, CHIEN CHUNG WEI, ANDY WOOD, JAYSON YEOH

Παράλληλες εκθέσεις:
Govedarou Art Gallery (Γ. Παπανδρέου 5, πρώην Ανθέων) - έκθεση των Palmaerts Roland, Odette Feller, George Politis
Αίθουσα Τέχνης ΦΑΑΘ (Αγ. Σοφίας 38) - έκθεση των Andy Wood, Zhou Tianya, Janine Gallizia, George Politis.

κείμενο | εύη μούρνου
φωτογραφίες | λευτέρης τσινάρης + εύη μούρνου
επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + αλέξανδρος κόγκας