Γιατί πολλές φορές, τα χάρτινα καραβάκια κάνουν τα πιο αληθινά ταξίδια…

Την Τρίτη στις 14 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε μια διαφορετική περιήγηση στο κέντρο της πόλης, από τους "Handpeak". «Οι "Handpeak", είναι μια ομάδα, που έχει σκοπό να παρουσιάσει, να αναδείξει και να προωθήσει επιλεγμένους δημιουργούς και δημιουργικές ομάδες που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά στη Θεσσαλονίκη, είτε ηλεκτρονικά, είτε μέσω περιηγήσεων». Η περιήγηση αυτή λοιπόν, ήταν γεμάτη δημιουργικότητα, πρωτοτυπία, θετική ενέργεια, χαμόγελα, ευγένεια και καλή διάθεση. Σκοπό δεν είχε να μας ξεναγήσει στα ουκ ολίγα μνημεία της Θεσσαλονίκης, αλλά να μας ταξιδέψει στον κόσμο του χαρτιού και των βιβλίων. Μπήκαμε όλοι μας λοιπόν σε ένα μεγάλο χάρτινο καράβι και ξεκινήσαμε. Μέσα σε δρομάκια στα Λαδάδικα, στη Βαλαωρίτου, και στα στενά της Άθωνος, σε πολυκατοικίες και σε μικρά μαγαζάκια που συνήθως περνούν απαρατήρητα, γνωρίσαμε ανθρώπους που ασχολούνται με την τέχνη του χαρτιού.

κείμενο | ερωδίτη παπαποστόλου + ευτυχία μακρίδου */* φωτογραφίες | ερωδίτη παπαποστόλου */* photo edit | λευτέρης τσινάρης */* επιμέλεια | ιάκωβος καγκελίδης + οδυσσέας κοσμάτος
Χάρτινες Ιστορίες

Μιλήσαμε με τον άνθρωπο που ασχολήθηκε πρώτος με την τέχνη της βιβλιοδεσίας. Μια οικογενειακή επιχείρηση, που τώρα έχει ήδη περάσει στην επόμενη γενιά. Είδαμε βιβλία στοιβαγμένα, έτοιμα να επεξεργαστούν μέσα στα βαριά, παραδοσιακά μηχανήματα. Είδαμε μινιατούρες βιβλιοδετημένων βιβλίων, μικρά καλλιτεχνήματα και ιδέες για πρωτότυπα δώρα. Μας εξήγησαν τον τρόπο που μπορούν τα παιδιά να μάθουν από μικρά την τέχνη της βιβλιοδεσίας σαν παιχνίδι. Και μάθαμε για τον τρόπο που χρησιμοποιείται το αυγό (!) ώστε να αποτυπώνονται τα χρυσά γράμματα στο εξώφυλλο των βιβλίων.

Χάρτινες Ιστορίες

Τα χοντρά δερματόδετα εξώφυλλα των βιβλίων, λαμπύριζαν αρχοντικά κάτω από τον φωτισμό. Οι σκιές τους στους τοίχους ζωντάνευαν, δίνοντας ζωή στις ιστορίες που μας διηγούνταν. Μας εξήγησαν για τις περγαμηνές που κατασκευάζονταν από δέρμα κατσίκας. Μάθαμε για τις διαφορές ανάμεσα στη βυζαντινή και την οθωμανική βιβλιοδεσία. Στη γαλλική βιβλιοδεσία το πρώτο φύλλο του βιβλίου είναι από μαρμαρόκολλα. Ξεφυλλίσαμε τα μεγάλα βιβλία και παρατηρήσαμε το ανάγλυφο κεφαλάρι τους, ενώ μάθαμε για τη χρησιμότητα του σπάγκου στο δέσιμό τους.

Χάρτινες Ιστορίες

Μέσα σε άνετους χώρους, μας εξήγησαν ότι για το τύπωμα σε ξύλο, χρησιμοποιείται διάτρητο τελάρο. Το τύπωμα γίνεται στο σκοτάδι, όπως ακριβώς με το φιλμ κι έτσι δημιουργείται το γνωστό σε όλους μας στένσιλ. Μάθαμε για τη μεταξοτυπία, κάτι που είχε δουλέψει πολύ ο Αντι Γουόρχολ και μας έδωσαν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε κι εμείς τα μηχανήματά τους και να αφήσουμε το δικό μας απο-«τύπωμα».

Χάρτινες Ιστορίες

Στην παλιά πυρίκαυστη ζώνη της Θεσσαλονίκης, εκεί που πριν από πολλά χρόνια υπήρχε ένα είδος ανατολίτικου παζαριού, επισκεφτήκαμε το μοναδικό τυπογραφείο στην Ελλάδα που ασχολείται με την τέχνη του pop art. Πλημμυρισμένοι από το γλυκό άρωμα του καταστήματος, παρακολουθήσαμε τον τρόπο με τον οποίο μια εικόνα, μπορεί να απεικονιστεί τρισδιάστατα, κι είχαμε την ευκαιρία να φτιάξουμε το δικό μας ενθύμιο. Χάρτινα περιστέρια, μας κελαηδούσαν, κρεμασμένα από το ταβάνι σαν μαριονέτες. Ανθισμένα λουλούδια πετάγονταν μέσα από κλειστές κάρτες, χάρτινα άλογα κάλπαζαν, ενώ ο Μίκυ και η Μίνι αντάλλαζαν όρκους αιώνιας αγάπης, πάνω στις κάρτες τους.

Χάρτινες Ιστορίες

Τέλος, γνωρίσαμε ανθρώπους που σχεδιάζουν γραμματοσειρές (!) και τυπώνουν αφίσες σε οικολογικό χαρτί και κάρτες από φύκια Βενετίας. Σκοπεύουν μάλιστα να επανασχεδιάσουν ιστορικές γραμματοσειρές, που ξεκινούν από τον 15ο αιώνα! Μάθαμε ότι οι πρώτες γραμματοσειρές βγήκαν από τον Chester Jenkins. Συνήθως ξεκινούν από γράμματα πεζά, γιατί αυτά δίνουν τη βάση ώστε να προχωρήσουμε παρακάτω, και μάλιστα, οι πιο απλοί χαρακτήρες, είναι στην ουσία οι πιο περίπλοκοι στο σχεδιασμό τους…

Χάρτινες Ιστορίες

Κι εδώ, το χάρτινο καράβι μας, έφτασε στο λιμάνι του. Βγήκαμε όμως αλώβητοι από αυτό, χωρίς ίχνος νερού επάνω μας. Γιατί με κάθε εμπειρία, με κάθε πληροφορία που μαθαίναμε, το χαρτί του γινόταν όλο και πιο χοντρό και ανθεκτικό, οι άκρες του έγιναν δερματόδετες, το κατάρτι του τρισδιάστατο με την τέχνη του pop art, τυπωμένο σε μετάξι, ενώ το όνομά του ήταν γραμμένο με την πιο πρωτότυπη γραμματοσειρά: «Χάρτινες Ιστορίες με τους Handpeak». «Εις το επανιδείν λοιπόν!», μέχρι το επόμενο μαγικό ταξίδι μαζί τους…

κείμενο | ερωδίτη παπαποστόλου
φωτογραφίες | ερωδίτη παπαποστόλου + ευτυχία μακρίδου
photo edit | λευτέρης τσινάρης
επιμέλεια | οδυσσέας κοσμάτος + ιάκωβος καγκελίδης