R

e

j

e

c

t

e

d

w

o

r

k

s

image

‘Ουζερί Τσιτσάνης’: Όταν το ελληνικό σινεμά σε κάνει περήφανο

(+43 backstage φωτογραφίες από τα γυρίσματα στη Θεσσαλονίκη)

Η πρώτη του ταινία ήταν το 1972.

Όσα χρόνια κι αν πέρασαν έκτοτε, όσες επιτυχίες κι αν γνώρισε σε μεγάλη και μικρή οθόνη, σε θέατρα και λογής-λογής καλλιτεχνικές δημιουργίες, το άγχος του κινηματογραφιστή, λίγο πριν η ταινία βγει στις σκοτεινές αίθουσες παραμένει το ίδιο. Όσο καταξιωμένος κι αν είναι ο Μανούσος Μανουσάκης, στις πρώτες προβολές αισθάνεται πάντα σαν τελειόφοιτος μικρομηκάς. Σαν πατέρας, που το «παιδί» του βγαίνει στο φως.

Ουζερί Τσιτσάνης
Ουζερί Τσιτσάνης
Κάπως έτσι συνέβη και με το «Ουζερί Τσιτσάνης». Μια ταινία-όνειρο χρόνων, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, που από τις 3 Δεκέμβρη ομορφαίνει το ελληνικό σελινόιντ.
Θεσσαλονίκη 1942-43. Ο Χριστιανός και η Εβραία. Ο Γιώργος και η Εστρέα. Ο έρωτας με το «άγρυπνο» βλέμμα του Βασίλη Τσιτσάνη. Η «Συννεφιασμένη Κυριακή» να φωτίζει τον παραλογισμό των φυλετικών διακρίσεων, τα νεοναζιστικά μορφώματα να γιγαντώνονται, η μισαλλοδοξία να πρωταγωνιστεί.
Ουζερί Τσιτσάνης

Μια ταινία βουτηγμένη στο μεράκι. Το αναγνωρίζεις παντού. Σε κάθε της πλάνο. Σε κάθε της ρόλο, πρωταγωνιστικό ή υποστηρικτικό. Ο Μανούσος Μανουσάκης, εκμεταλλευόμενος το «χρυσωρυχείο» του βιβλίου του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, έφτιαξε μια ταινία που καταδεικνύει τις ακραίες πολιτικοκοινωνικές απόψεις της εποχής, την αρχή του νήματος για όσα ζούμε σήμερα. Στα μεγάλα συν του φιλμ, αδιαμφισβήτητα, η πρωτότυπη μουσική του Θέμη Καραμουρατίδη. Με περίσσιο ταλέντο, σεβασμό στο έργο του Βασίλη Τσιτσάνη και συγκινητική έμπνευση πάνω στη «μυρωδιά» της ταινίας, ο Θέμης Καραμουρατίδης κατέθεσε τον καλύτερο δημιουργικό εαυτό του. Εξαιρετική φωτογραφία και ερμηνείες που ξεχωρίζουν, όπως αυτές του Ανδρέα Κωνσταντίνου, του Χάρη Φραγκούλη, της Χριστίνα Χειλά Φαμέλη, του Γιάννη Στάνκογλου και του Γιάννη Αϊβάζη.

Ουζερί Τσιτσάνης

Μια ταινία για όλους. Μια ταινία για να μάθουν όσοι δεν ξέρουν, τα δεινά που επιφέρουν η διάκριση και η κοινωνική αλαζονεία. Ο Μανούσος Μανουσάκης σε μια ταινία που τιμά το ελληνικό σινεμά.

Ναι. Είναι η ταινία που αξίζει να δεις. Ό,τι καλύτερο έχει φτιάξει ο Μανούσος Μανουσάκης. Που μπορεί αν και πανύψηλος κύριος, αγέρωχος, να «πάρει κι άλλο ανάστημα», εκ του αποτελέσματος, βγαίνοντας από την αίθουσα του κινηματογράφου.

Ουζερί Τσιτσάνης
Για τα υπόλοιπα, ραντεβού στις σκοτεινές αίθουσες....

κείμενο | γιώργος παπανικολάου
φωτογραφίες | λευτέρης τσινάρης
επιμέλεια | τάσος θώμογλου + αλέξανδρος κόγκας

Υ.Γ.:Την Δευτέρα 30/11 στο ΠΑΛΛΑΣ της Αθήνας και την Τρίτη 01/12 στα Village Cinemas της Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε η avant premiere της ταινίας. Το Rejected.gr παρέστη στη βραδιά της Θεσσαλονίκης, σε μια άκρως επιτυχημένη παρουσίαση της ταινίας, όπου παραβρέθηκαν σημαντικές προσωπικότητες της πόλης, των Τεχνών και των Γραμμάτων, άνθρωποι-θησαυροί που συνετέλεσαν στην άρτια καταγραφή της εποχής, έχοντας επιζήσει στο σήμερα, αλλά και μελετητές-ιστορικοί της εποχής που στάθηκαν «αρωγοί» των συντελεστών, έτσι ώστε η σκιαγράφηση της εποχής να έχει βάθος, κύρος, σθένος.

Δείτε εδώ όλες (μα όλες) τις πληροφορίες για την ταινία.